امنیت در خانه هوشمند

امنیت در خانه هوشمند

همواره یکی از اصلی ترین دغدغه افراد، تامین امنیت خانه و محل زندگی، بوده است. شاید بسیار پیش آمده که هنگام مسافرت، مدام نگران وضعیت خانه و قفل درب­ها بوده­اید؛ تا حدی که برای اطمینان از قفل بودن درب ورودی، مسیر چندکیلومتری را به خانه بازگشته تا اطمینان حاصل کنید! سیستم­های دزدگیر در چند دهه اخیر تا حدودی در این زمینه به آسایش و امنیت خاطر افراد کمک کرده­اند. اما این سیستم­ها نیز، در مواردی کارآیی مطلوبی ندارند. خانه هوشمند با به­کارگیری جدیدترین تکنولوژی و یکپارچه سازی تمامی تجهیزات امنیتی، جای هیچ نگرانی را برای شما باقی نگذاشته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با کارآیی بی­نظیر این تجهیزات آشنا کنیم.

منظور از سیستم امنیتی خانه، مجموعه­ای از تجهیزاتی است که به وسیله­ی آن ها می­توان از اموال و اعضای خانواده محافظت کرد. شاید بسیاری از خانه­ها، به سیستم دزدگیر باسیم مجهز باشند؛ اما در ادامه خواهید دید که نقاط ضعف این سیستم باعث ناکارآمدی آن شده است. در اولین قدم، نصب سیستم­های دزدگیر باسیم، نیاز به کابل­کشی و هم­چنین مسیریابی جهت پنهان کردن سیم­کشی دارد. این اقدامات، علاوه بر تحمیل هزینه، نصب سیستم را بسیار پیچیده می­کند. در نهایت، پس از نصب نمی­توان مکان تجهیزات را تغییر داد، که این امر برای بسیاری از افراد اجاره­نشین خوشایند نیست. از سوی دیگر، در صورت خرابی احتمالی در چنین سیستم­هایی و یا قطع شدن سیم، عیب­یابی و تعمیر نیز پیچیده خواهد شد. به سبب پیشرفت تکنولوژی، امروزه سیستم­های امنیتی خانه هوشمند به کمک سنسورها و تجهیزات بی­سیم این مشکلات را رفع کرده­اند.

تجهیزات امنیتی در خانه هوشمند، مجموعه­ای از سنسورهای حرکتی، سنسورهای در و پنجره، سنسورهای مایکروویوی و قفل­های هوشمند را شامل می­شوند. تمامی این تجهیزات علاوه بر برقراری ارتباط بی­سیم با یکدیگر، می­توانند با دیگر سیستم­ها از قبیل سیستم روشنایی هوشمند نیز ادغام شده و در نهایت با استفاده از یک اپلیکیشن از راه دور مدیریت شوند. در ادامه هر کدام از این تجهیزات را معرفی می­کنیم.

در خانه­هایی که تعداد زیادی در و پنجره وجود دارد، پایش و نظارت بر تمامی این در و پنجره­ها کار بسیار دشواری به نظر می­رسد. مجموعه سنسورهای حرکتی و سنسور در و پنجره خانه هوشمند به شما کمک می­کند تا نظارت دقیق­تری بر مبادی ورودی و خروجی خانه خود داشته باشید. در ادامه ابتدا به معرفی این سنسورها می­پردازیم و سپس شما را با عملکرد مجموعه این سنسورها بهتر آشنا می­کنیم.

سنسور هوشمند در و پنجره

سنسور هوشمند در و پنجره، دستگاهی با ابعاد کم و وزن سبک است که به صورت بی­سیم برای حفظ امنیت خانه و پایش ورود و خروج استفاده می شود. این سنسور از دو قطعه تشکیل شده است. یکی از آنها به خود در یا پنجره می چسبد و دیگری به چارچوب. جدا شدن این دو قطعه از یکدیگر به معنای باز شدن در یا پنجره است. شما با نصب این سنسور، به راحتی می­توانید در تمامی لحظات، باز یا بسته بودن درها و پنجره­ها ­را بررسی کنید. هم­چنین با استفاده از اپلیکیشن این امکان وجود دارد تا بازشدن در و یا پنجره همراه با زنگ هشدار به شما اعلام شود.

سنسور هوشمند حرکتی

یک پنجره باز هم کافی­است تا حتی زمانی که در خانه مشغول انجام کارهای روزمره خود هستید، بدون آن­که متوجه شوید، سارقان به خانه شما نفوذ کنند. در این شرایط، نصب سنسور­های هوشمند حرکتی، راه را بر آن­ها خواهد بست. وجود این سنسورها شما را از کوچکترین حرکات آگاه می­کند. حتی می­توان سیستم روشنایی و سنسور حرکتی را نیز با یکدیگر ادغام کرد؛ به طور مثال، زمانی که سنسور حرکتی، ورود افراد غریبه را در راهرو تشخیص داد، لامپ­ آن قسمت روشن شود.

سنسورهای حرکتی انواع مختلفی دارند که بارزترین نوع آن­ها سنسور PIR (Passive Infrared sensor) است. عملکرد این سنسور بر اساس سنجش تابش مادون قرمز است. با توجه به اینکه تابش مادون قرمز از اجسام سرد بسیار کمتر از بدن انسان است، بنابراین این سنسورها به راحتی قادر به تشخیص حرکت افراد می­باشند. لنزهای مشبک در این سنسورها به وسیع شدن محدوده دید سنسور کمک می­کنند.

یکی دیگر از انواع سنسورهای حرکتی، سنسورهای حرکتی مایکروویوی هستند. این سنسورها در مقایسه با سنسورهای PIR عملکرد بهتری دارند. عملکرد این سنسورها بر اساس امواج مایکروویوی و پدیده داپلر است. بنابراین این قابلیت را دارد تا به صورت مخفی و در پشت دیوار، سقف کاذب و یا کناف در راه پله ها یا مکان­های که نیاز به آن می­باشد، استفاده شود. در واقع مشکل دید مستقیم در سنسورهای PIR در اینجا وجود ندارد. سنسورهای مایکروویو تا دمای ۶۵ درجه سانتیگراد به راحتی کار می­کنند و دمای محیط هیچ گونه تاثیری روی آن­ها ندارد. به عبارتی این سنسورها مناسب مناطق گرمسیر می­باشند. در کنار این مزایا، سنسورهای مایکروویوی ایراداتی نیز دارند و ممکن است حرکات ناخواسته را نیز تشخیص دهند. به طور مثال، اگر شما در خانه خود از یک جاروبرقی رباتیک استفاده می­کنید، ممکن است سنسور به اشتباه، حرکات جاروبرقی را به عنوان یک هشدار اعلام کند.

قفل هوشمند

شکستن درب یکی از راه­هایی است که سارقان برای نفوذ به یک خانه استفاده می­کنند. اما با داشتن یک قفل هوشمند، قبل از هرگونه اقدامی، سریعا متوجه خواهید شد که فردی ناشناس قصد ورود به منزل را دارد. اغلب قفل­های هوشمند علاوه بر یک کیبورد جهت وارد کردن رمز، مجهز به حس­گر اثر انگشت نیز هستند. بنابراین دیگر نباید نگران فراموش کردن کلید باشید.

با داشتن قفل هوشمند، به راحتی می­توان از راه دور قفل و یا باز بودن در را بررسی کرد.

احنمالا شما هم هنگام مسافرت، آب دادن به گل­ها و رسیدگی به خانه را به پدر یا مادر خود می­سپارید. بنابراین باید یک کلید در اختیار آن­ها قرار دهید. با داشتن قفل هوشمند دیگر نیازی به این کار نیست. با استفاده از اپلیکیشن می­توانید از راه دور با استفاده از قفل هوشمند در را باز کنید و پس از خروج، در را قفل نمایید.

ایمنی در خانه هوشمند

سیستم ایمنی هوشمند، با هدف ایجاد شرایط مطلوبی که آسایش انسان در خانه هوشمند را تضمین می­کند ، به کار می­رود و دارای توانایی­هایی است که امکان نظارت و پایش کامل خانه هوشمند را موجب می­شود. در هوشمندسازی ساختمان، امکان برنامه­ریزی ایمنی در زمانی که شرایط اضطراری به وجود می­آید (آتش سوزی، دود، وجود گازها و … ) بسیار کارآمد می­باشد. اطلاع­رسانی به واحدهای امدادی در صورت بروز حادثه (آتش سوزی و … ) و همچنین ایجاد شرایط لازم برای خروج ساکنان و ورود امدادگران (تنظیم روشنایی و تهویه، باز و قفل شدن درب­های اضطراری،) از مزایای استفاده از سیستم­های هوشمند ایمنی می­باشد.

برای رسیدن به امکانات و اهداف خانه هوشمند، وجود انواع سنسورهای خانه هوشمند نیاز می­باشد تا کاربر با گرفتن اطلاعات از این سنسورها درک بهتری از وضعیت کنونی خانه داشته باشد و بتواند از این اطلاعات به منظور پیش­بینی وضعیت آتی استفاده کند. سیستم ایمنی هوشمند شامل تجهیزاتی است که در ذیل خلاصه ای از نقش و عملکرد آن­ها شرح داده می­شود.

سنسورهای ایمنی هوشمند

به طور کلی سنسورهای زیر در ایجاد ایمنی هوشمند نقش دارند:

سنسور هوشمند تشخیص نشت آب

سالیانه تعداد زیادی خانوار، خانه خود را به دلیل نشتی آب و آب­گرفتگی از دست می­دهند. این اتفاقات همیشه بصورت غیرمنتظره رخ می­دهد و می­تواند هزینه تعمیرات چند میلیونی به بار آورد. همچنین ممکن است حتی بعد از انجام تعمیرات، عوارض جانبی مانند ریختن گچ و … باعث شود تا ساکنین خانه اذیت شوند. با به کارگیری سنسور نشتی آب هوشمند، این اطمینان خاطر برای ساکنین خانه فراهم می­شود که خطرات ناشی از نشتی آب به حداقل رسیده است.

سنسور هوشمند نشت آب، قابلیت تشخیص آب را به صورت خیلی دقیق دارد. این سنسور هوشمند را می­توان در کنار سینک آشپزخانه، دستگاه ماشین لباسشویی و ظرفشویی، کنار استخر و یا جکوزی و هرجایی در خانه هوشمند که احساس می­شود امکان نشت و ترکیدگی لوله آب وجود دارد، نصب کرد. اغلب سنسورهای تشخیص نشت آب دارای یک بوق با صدای مناسب می­باشند که می­تواند افراد خانه را از وجود یک خرابی و یا نشتی آب مطلع سازد، همچنین با دادن هشداری به تلفن همراه کاربر، او را از نشتی آب باخبر می­سازد.

 اندازه بسیار کوچک، راحتی در نصب، بی­سیم بودن و کارکرد با باتری از دیگر ویژگی­های این سنسورها می­باشد. عملکرد این سنسورها با شیرهای هوشمند آب (شیرهای کنترلی) جهت کنترل و قطع و وصل کردن آب ورودی به منزل کامل­تر می­شود.

سنسور هوشمند تشخیص گاز شهری(گازهای قابل احتراق)

آشکارساز گاز، میزان تجمع یک گاز مشخص در فضا را با استفاده از فناوری‌های مختلف مشخص می‌کند. سنسور هوشمند گازهای قابل احتراق، برای جلوگیری از آتش سوزی به علت نشت گازهای قابل اشتعال استفاده می­شود و نسبت به میزان گاز موجود در هوای محیط بوق اخطار به صدا در می­آید و همچنین پیام هشدار بر روی تلفن همراه کابر ارسال می­شود.

به منظور تکمیل عملکرد سنسور نشت گاز، پیشنهاد می­شود از یک شیر برقی در قسمت ورودي اصلی گاز استفاده شود. لازم به ذکر است که نیازی به حذف قطع کن دستی گاز، از سیستم نمی­باشد.

سنسورهای هوشمند سیستم اعلام حریق

آتش­سوزی پدیده­ای است که هر صاحب خانه­ای از آن ترس دارد و چنانچه سریعاَ جلوی آن گرفته نشود، می­تواند بسیار مخرب باشد. با به کارگیری سیستم تشخیص آتش­سوزی هوشمند، خیال افراد از این­گونه خطرات راحت است و می­توانند با آرامش خاطر به هر جای دنیا سفر کنند. بنابراین با سیستم اعلام حریق هوشمند، کنترل خانه در دست کاربر خواهد بود و می­تواند از آن حفاظت کند. اعلام حریق درسیستم هوشمند شامل سنسورهای زیر می­باشد:

  • سنسور تشخیص دود
  • سنسور حرارتی
  • سنسور تشخیص مونوکسید کربن
  • سنسور تشخیص دی­اکسید کربن
  • سنسور تشخیص دود

سنسورهای دود با تکنولوژی‌های خاص (دو مکانیزم ساخت یونیزاسیون و اپتیک)، توان تشخیص دود ناشی از احتراق را دارند و به محض مشاهده دود در هر فضایی از خانه، سیستم خانه هوشمند را مطلع می­نمایند، تا عکس العمل­های لازم را از خود نشان دهد.

سنسور حرارتی

سنسورهای حرارتی نسبت به افزایش درجه حرارات حساس می­باشند. هنگامی که بر اثر حریق، درجه حرارت محیط تغییرات غیرعادی داشته باشد، فعال می­شوند. این سنسورها به دو روش کار می­کنند: نوع اول با بالا رفتن دمای محیط از حد معینی تحریک می­شوند و نوع دوم نسبت به بوجود آمدن اختلاف دماي ناگهانی حساسیت نشان می­دهند. سنسورهای حراراتی در فضاهایی مانند آشپزخانه و پارکینگ به علت احتمال خطا در سنسور دود، استفاده می­شوند‌. عملکرد این سنسورها شبیه به فیوزهای برق است و داخل آن‌ها از یک آلیاژ حساس به دما استفاده شده است که پس از رسیدن به یک دمای خاص ذوب می‌شود و همین موضوع باعث فعال شدن سنسور خواهد شد.

سنسور تشخیص مونوکسیدکربن

گاز مونوکسید کربن (CO) گازی است که به ندرت می توان وجود آن را در محیط تشخیص داد. مگر اینکه حسگر مونوکسید کربن در محیط وجود داشته باشد و هشدار دهد. این گاز به محض ورود به ریه­ها جذب گلبول­های قرمز خون می­شود و اکسیژن­رسانی به بدن را مختل می­کند. علائم شایع تنفس این گاز احساس خواب آلودگی، سرگیجه، تهوع، استفراغ، خستگی و ضعف است. زمانی که غلظت این گاز به 150 PPM برسد هوشیاری را از فرد سلب می­کند.

سنسور هوشمند تشخیص مونوکسیدکربن، ﻣﯿﺰان مونوکسیدکربن موجود در فضا را محاسبه کرده و اگر از مقدار استاندارد عبور کند، آلارم به صدا در آمده و پیام هشدار به تلفن همراه کاربر ارسال می­شود، در این صورت افراد می­توانند قبل از رخ دادن اتفاقی، خود را به فضای باز برسانند و نجات یابند.

با افزایش غلظت گاز CO به بیش از 30 PPM، سنسور طبق استاندارد بین المللی BS EN 50291-1 و یا استاندارد ملی ISIRI 13172-1 سازمان ملی استاندارد بصورت زیر وارد مرحله اعلام خطر می­شود:

– در غلظت 30 PPM، دستگاه نباید قبل از ۱۲۰ دقیقه به  صدا درآید.

– در غلظت 50 PPM، دستگاه باید در فاصله زمانی بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه به صدا درآید.

– در غلظت 100 PPM، دستگاه باید در فاصله زمانی بین ۱۰ تا ۴۰ دقیقه به صدا درآید.

– در غلظت 300PPM، دستگاه باید در کمتر از ۳ دقیقه به صدا درآید.

طبق استاندارد با یکبار فعال شدن سنسور برای غلظت گاز مونواکسیدکربن بالای 50 PPM، باید حالت هشدار فعال بماند.

سنسور تشخیص دی­ اکسیدکربن

این سنسور هوشمند که میزان تجمع گاز دی­اکسیدکربن (CO2) در فضا را تشخیص می­دهد، اغلب در خانه هوشمند به کار نمی­رود و  بیشتر در کارخانجات، گلخانه­ها، آزمایشگاه­های تحقیقاتی و… استفاده می­شود.

تجمع گاز دی­اکسیدکربن مانند گاز منواکسیدکربن خطرناک نیست، در حالی­که گاز CO از خطر مسمومیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع گاز مونواکسیدکربن جای اکسیژن را درخون گرفته و باعث خفگی می­گردد ولی گاز دی اکسیدکربن همراه با کاهش اکسیژن محیط سبب تنگی نفس، سردرد، کما و نهایتاً مرگ می­گردد.

نکته: برخی از سنسورهای جدید (سنسورهای ترکیبی) نه تنها دود و  COرا تشخیص می­دهند ، بلکه می­توانند بر کیفیت کلی هوا در خانه نیز نظارت داشته و مراقب آلاینده­هایی مانند گرد و غبار، دوده، گرده، دما، رطوبت، بی­ثباتی هوا، آلودگی و ذرات معلق نیز باشند.

سناریوهای ایمنی هوشمند

بخش مهمی از مسئولیت خانه هوشمند حفظ ایمنی برای ساکنین می­باشد که به وسیله­ی ارتباط مستقیم اجزای ایمنی خانه با یکدیگر و انجام فرامین آنی به محض وقوع حادثه، فراهم می­شود. سنسورهای تشخیص محیطی هرگونه احتمال بروز خطر را رصد کرده و بلافاصله دستورات لازم را به سایر اجزای خانه هوشمند اعلام می­کنند.

سناریوي عدم حضور

چنانچه در هنگام خروج از منزل فراموش کردید که شیرگاز و آب را ببندید با فعال کردن این سناریو، شیر برقی گاز و شیر هوشمند آب این کار را برای شما انجام می­دهند. می­توانید بدون هیچ نگرانی هفته­ها و ماه­ها به سفر بروید، و خانه هوشمند خود را در برابر حوادثی مانند آتش سوزی و یا هر اتفاق غیر مترقبه دیگر کنترل کنید.

سناریوی جلوگیری از نشت گاز

 به عنوان مثال شما خانه را به قصد انجام کاری و یا حتی مسافرت ترک کرده­اید. در صورت نشت گاز در منزل، سنسورهای هوشمند تشخیص نشت گاز، این امر را تشخیص داده و طبق این سناریو بلافاصله فرمانی به شیر برقی گاز داده می­شود تا شیر اصلی گاز قطع گردد و همچنین با ارسال پیامی به کاربر این خطر گوشزد می­شود. همچنین ﻣﯽ­ﺗﻮان سناریو را به گونه­ای تعریف کرد که دﺳﺘﮕﺎه­های ﻣﺘﺼﻞ به ﺧﺮوﺟﯽ از ﻗﺒﯿﻞ ﻓﻦ، هود و تهویه را ﻓﻌﺎل ﻧﻤﺎﯾﺪ. در صورت مجهز نبودن منزل به شیر برقی گاز، کاربر پس از دریافت هشدار می­تواند سریع به خانه برگردد و یا شخصی را جهت بستن شیر اصلی گاز به منزل بفرستد.

سناریوی جلوگیری از نشت آب

سنسور هوشمند نشت آب جزیی از این سناریو خانه هوشمند است و به راحتی با دیگر سنسورها و یا ماژول­های خانه هوشمند کار می­کند. به عنوان مثال در صورت تشخیص آب در کف آشپزخانه، با ارسال یک پیام سریع به کنترلر مرکزی خانه هوشمند، آن را از وجود آب مطلع می­نماید. کنترلر مرکزی خانه هوشمند نیز به سرعت و با توجه به سناریو از پیش تعریف شده یک پیام به شیر فلکه هوشمند ارسال و باعث بسته شدن شیر اصلی آب خانه می­شود. در صورت مجهز نبودن خانه به شیر کنترلی، با ارسال پیام به تلفن همراه کاربر، او را از این اتفاق مطلع می­کند و کاربر می­تواند به سرعت چاره­جویی کند.

سناریوی اعلان حریق

 این سناریو به کمک سنسورهای محیطی می‌تواند در هنگام بروز حادثه علاوه بر اعلام هشدار و آگاه کردن کاربر، روشنایی و تهویه راهروها و مسیر‌های خروج امن را نیز فعال کند. همچنین با بستن خودکار شیر اصلی گاز و قطع آب، به‌طور هم‌زمان از طریق خط تلفن متصل به سیستم هوشمند با مراکز امدادرسانی مثل آتش‌نشانی، اورژانس و پلیس تماس گرفته و ضمن اعلام وقوع آتش‌سوزی آدرس ساختمان را هم به آن‌ها اطلاع دهد.

در پایان، امیدواریم با نکاتی که در این مقاله ذکر شد، با امکانات امنیتی و ایمنی خانه هوشمند آشنا شده باشید. شاید پیش از این هم با سیستم­های هوشمند سر و کار داشته­اید، اما داشتن چند سیستم هوشمند مجزا که هر کدام با اپلیکیشن و طرزکار مختلف عمل می­کنند بسیار ملال آور است. شرکت خانه هوشمند نویک با هدف ارائه یک سیستم جامع و یکپارچه، علاوه بر سیستم­های روشنایی و تهویه مطبوع هوشمند، سیستم ایمنی و امنیت خانه را نیز ارائه می­کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *