انواع سنسورهای خانه هوشمند

سنسورهای هوشمند چشم و گوش خانه هوشمند می­باشند، در واقع  سنسور یکی از قسمت­های مهم و کاربردی در یک خانه هوشمند است که در اجرای بسیاری از دستورات و سناریوهای خانه هوشمند، نقشی اساسی را ایفا می­کند. به کمک سنسورهای هوشمند می­توان با اطلاع از وضعیت کنونی هر یک از بخش­های خانه و دیگر تجهیزات هوشمند در خانه، برای فرامین بعدی تصمیم­گیری و حالت بعدی را تعریف کرد. در یک ساختمان هوشمند، سنسورهای متفاوتی به کار می­رود که در ادامه انواع و کاربرد آن­ها تشریح می­شود.

  • سنسور هوشمند در و پنجره

سنسور هوشمند در و پنجره، دستگاهی با ابعاد کم و وزن سبک است که به صورت بی­سیم برای حفظ امنیت خانه و پایش ورود و خروج استفاده می شود. این سنسور از دو قطعه تشکیل شده است. یکی از آن­ها به خود در یا پنجره می­چسبد و دیگری به چارچوب. جدا شدن این دو قطعه از یکدیگر به معنای باز شدن در یا پنجره است. شما با نصب این سنسور، به راحتی می­توانید در تمامی لحظات، باز یا بسته بودن درها و پنجره­ها ­را بررسی کنید. هم­چنین با استفاده از اپلیکیشن این امکان وجود دارد تا بازشدن در و یا پنجره همراه با زنگ هشدار به شما اعلام شود.

  • سنسور هوشمند حرکتی

یک پنجره باز، نیز کافی­است تا حتی زمانی که در خانه مشغول انجام کارهای روزمره خود هستید، بدون آن­که متوجه شوید، سارقان به خانه شما نفوذ کنند. در این شرایط، نصب سنسور­های هوشمند حرکتی، راه را بر آن­ها خواهد بست. وجود این سنسورها شما را از کوچکترین حرکات آگاه می­کند. حتی می­توان سیستم روشنایی و سنسور حرکتی را نیز با یکدیگر ادغام کرد؛ به طور مثال، زمانی که سنسور حرکتی، ورود افراد غریبه را در راهرو تشخیص داد، لامپ­ آن قسمت روشن شود.

سنسورهای حرکتی انواع مختلفی دارند که بارزترین نوع آن­ها سنسور PIR (Passive Infrared sensor) است. عملکرد این سنسور بر اساس سنجش تابش مادون قرمز است. با توجه به اینکه تابش مادون قرمز از اجسام سرد بسیار کمتر از بدن انسان است، بنابراین این سنسورها به راحتی قادر به تشخیص حرکت افراد می­باشند. لنزهای مشبک در این سنسورها به وسیع شدن محدوده دید سنسور کمک می­کنند.

یکی دیگر از انواع سنسورهای حرکتی، سنسورهای حرکتی مایکروویوی هستند. این سنسورها در مقایسه با سنسورهای PIR عملکرد بهتری دارند. عملکرد این سنسورها بر اساس امواج مایکروویوی و پدیده داپلر است. بنابراین این قابلیت را دارد تا به صورت مخفی و در پشت دیوار، سقف کاذب و یا کناف در راه پله ها یا مکان­های که نیاز به آن می­باشد، استفاده شود. در واقع مشکل دید مستقیم در سنسورهای PIR در اینجا وجود ندارد. سنسورهای مایکروویو تا دمای ۶۵ درجه سانتیگراد به راحتی کار می­کنند و دمای محیط هیچ گونه تاثیری روی آن­ها ندارد. به عبارتی این سنسورها مناسب مناطق گرمسیر می­باشند. در کنار این مزایا، سنسورهای مایکروویوی ایراداتی نیز دارند و ممکن است حرکات ناخواسته را نیز تشخیص دهند. به طور مثال، اگر شما در خانه خود از یک جاروبرقی رباتیک استفاده می­کنید، ممکن است سنسور به اشتباه، حرکات جاروبرقی را به عنوان یک هشدار اعلام کند.

  • سنسور هوشمند روشنایی  

سنسور روشنایی یکی از سنسورهای خانه هوشمند است که با توجه به شدت نور طبیعی محیط، میزان روشنایی را تنظیم  و در صورت لزوم سیستم نورپردازی خانه را فعال می­کند. در واقع وظیفه­ی این سنسور، تشخیص میزان نور محیط است و تشخیص میزان نور محیط در سناریوها و تصمیمات سیستم هوشمند بسیار کاربرد دارد. یکی از مهترین این کاربردها، ایجاد سناریو برای مدیریت مصرف انرژی و رفاه بیشتر است. توسط این سنسور، می‌توان میزان نور محیط را تشخیص داد و بر اساس نیاز مطلوب، چنانچه نور محیط کمتر از میزان مورد نظر باشد، فرامین از قبل تعیین شده در سناریو، جهت روشن‌تر کردن محیط شامل باز کردن پرده­ها یا روشن کردن تعداد لامپ‌های بیشتر، اجرا می­شود.

ترکیب سنسورهای حرکتی و روشنایی سبب می‌شود در محل‌های تردد افراد مانند راهروها، همواره نورپردازی با توجه به حضور و عدم حضور آن­ها اتفاق بیافتد و به این ترتیب این سنسورها تاثیر مثبتی در روند کاهش مصرف انرژی دارند.  از طرف دیگر این سنسورهای روشنایی به یک سیستم کنترل مرکزی نیز متصل‌اند که از این طریق نور قسمت‌های مختلف خانه را بر اساس نیاز از پیش تعیین شده‌ آن قسمت، تنظیم می‌نمایند.

  • سنسور هوشمند دما

وظیفه این سنسور هوشمند، تشخیص میزان دمای محیط و پایش آن است. تشخیص دمای محیط و تصمیمات و سناریوهای تعریف شده بر اساس آن، می‌تواند موجب مدیریت مصرف انرژی و رفاه ساکنین شود. این سنسور با سیستم کنترل مرکزی خانه هوشمند به صورت بی­سیم در ارتباط است و در صورت کاهش یاافزایش دمای محیط خانه از دمای مطلبوب تعریف شده توسط کاربر، سیستم تهویه مطبوع هوا فعال می­کند تا دما مطلوب برای افراد خانه فراهم شود.

علاوه­براین، سنسور قابلیت عملکرد به عنوان سیستم اعلام حریق از طریق تشخیص حرارت ناشی از آتش­سوزی در محیط را نیز دارد.  در صورت وجود حرارت بیش از حد، سیستم هوشمند اقدام به ارسال هشدار خواهد کرد. همچنین می­توان سیستم اطفاء حریق را به این سنسورها متصل نمود.

  • سنسور هوشمند رطوبت نسبی

رطوبت نسبی عامل مهمی برای احساس راحتی و آرامش بدنی فرد می­باشد. به طور کلی، رطوبت نقش مهمی در درجه حرارت محیط ایفا می­کند. به این معنی که حتی اگر دمای هوا بیش از حد گرم یا سرد نباشد، میزان رطوبت موجود در هوا بر سلامتی افراد تاثیر می­گذارد. در واقع رطوبت مقدار بخارآب موجود در جو و یا در هواست و زمانی که سطح رطوبت بالا باشد، ممکن است شخص احساس کند هوا داغ­تر از دمای واقعی و غیر قابل تحمل است. بنابراین، داشتن تجهیزات نظارت بر رطوبت داخلی و اندازه­گیری میزان رطوبت در هوای اتاق­ها رفاه بیشتری را برای ساکنین خانه فراهم می­آورد.

سنسور هوشمند رطوبت، پایش لحظه­ای رطوبت خانه را بر عهده دارد. بر اساس اطلاعات این سنسور، کنترلر مرکزی خانه هوشمند تصمیم می­گیرد که چه میزان از سیستم تهویه مطبوع فعال شود.

همچنین نصب این سنسور در محیط برای نگهداری و مراقبت از آلات موسیقی، پارچه، وسایل برقی، لوازم خانگی، آثار هنری و دیگر اشیاء حساس به رطوبت بسیار مناسب است.

  • سنسور هوشمند سنجش رطوبت خاک

این سنسور برای اندازه­گیری میزان رطوبت و  یا آب موجود در خاک و زمین استفاده می­گردد. با استفاده از این سنسور، رله و یک پمپ آب ساده همه چیز برای ایجاد یک سیستم آبیاری هوشمند برای روف گاردن و یا باغچه­های خانه هوشمند فراهم است. از این پس افراد در زمان مسافرت دیگر نگران آبیاری گیاهان موجود در خانه نخواهند بود. سنسور سنجش رطوبت خاک در اصل میزان نیاز گیاه به آبیاری را مشخص می­نماید.  خروجی این سنسور در زمانی که میزان رطوبت خاک کم یا زیاد باشد، به سیستم هوشمند ارسال می­شود.

  • سنسور هوشمند فشار

این سنسور جهت اندازه­گیری فشار هوای محیط به کار می­رود.  تغییر فشار هوا به‌عنوان عامل احتمالی بروز بسیاری از مشکلات نظیر تغییر فشار خون یا افزایش دردهای مفصلی در انسان می­باشد. لذا این سنسور کاربر را از میزان فشار هوای داخل خانه آگاه می­سازد.

از دیگر سنسورهای فشار پرکاربرد در هوشمندسازی ساختمان می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنسور فشار کانالی: از این سنسور برای اندازه­گیری فشار هوای ورودی یا خروجی کانال­های سرمایشی و گرمایشی مثل کانال هوارسان استفاده می­شود.
  • سنسور فشار :DPS  سنسوراختلاف فشار  DPS برای ارزیابی سیستم تهویه مطبوع استفاده می­شود.

 همچنین می­توان به کمک این سنسور از عملکرد صحیح فیلترهای سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی اطلاع پیدا کرد.

  • سنسور هوشمند تشخیص حضور

سنسورهای حضور(occupancy sensor)  نسبت به سنسورهای حرکتی  یک راهکار پیشرفته­تر برای تشخیص حضور افراد ارائه داده است، در نتیجه این نوع سنسورها قابلیت اطمینان بالاتری دارند و درصد خطا را به طور محسوسی کاهش داده­اند.

 به عبارت دیگر این سنسور، حضور و عدم حضور شخص را اعلام می­کند. سنسور حضور، وسیله­ای برای تشخیص حرکت داخلی است که بر اساس تشخیص حضور شخص، کنترل خودکار چراغ­ها یا سیستم­های دما یا تهویه انجام می­شود. این سنسورها ازامواج مادون قرمز ، مافوق صوت ، مایکروویو یا فناوری­های دیگر استفاده می­کنند.

سنسور حضور رایج در بازار شامل دو نوع زیر است:

در نوع اول، سنسور پالس­های آلتراسونیک در فضای اتاق منتشر می­کند و دوباره آن­ها را دریافت می­کند. چنان چه در اتاق حرکتی صورت بگیرد، در پالس های منتشر شده، تغییراتی به وجود می­آید و همین امر باعث می­شود تا سنسور تشخیص حرکت را حس کند.

 نوع دوم از این سنسور، سنسور حضور با تکنولوژی دو گانه (Dual-tech) نامیده می­شود. در این نوع سنسورها، از هر دو نوع سنسور PIR و آلتراسونیک برای تشخیص حضور استفاده می­شود. این نوع سنسورها برای تشخیص حرکات کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می­گیرند. مزیت دیگر سنسورهای با تکنولوژی دوگانه، قابلیت اطمینان بسیار بالای آن­ها و درصد خطای کم آن­ها است.

با ترکیب سنسورهای تشخیص حضور افراد با سیستم هوشمند  روشنایی و تهویه مطبوع می­توان با توجه به حضور اشخاص میزان روشنایی، دما و تهویه محیط را تنظیم نمود.

  • PushButton(پوش­باتن)هوشمند

اهمیت پوش­باتن­های خانه هوشمند در سادگی و عملکرد چند منظوره آن­ها است. ممکن است تصور شود که با ویژگی کنترل از راه دور خانه هوشمند، دیگر نیازی به کنترل­کننده فیزیکی دیگری در خانه نمی­باشد ولی گاهی اوقات خیلی ساده­تر است که یک دکمه را فشار دهید، به خصوص که می­توان آن­ها را در هر جایی از خانه که مفیدتر است قرار داد.

می­توان تجهیزات هوشمند متصل به پوش­باتن را با لمس یک دکمه کنترل کرد. برای مثال ترموستات و چراغ­ها را به گونه­ای تنظیم کرد تا هنگامی که شما در رختخواب دراز کشیده­اید و گوشی هوشمند خود را همراه ندارید، با فشار یک دکمه با هم روشن/خاموش شوند.

  • سنسور هوشمند تشخیص نشت آب

سالیانه تعداد زیادی خانوار، خانه خود را به دلیل نشتی آب و آب­گرفتگی از دست می­دهند. این اتفاقات همیشه به صورت غیرمنتظره رخ می­دهد و می­تواند هزینه تعمیرات چند میلیونی به بار آورد. همچنین ممکن است حتی بعد از انجام تعمیرات، عوارض جانبی مانند ریختن گچ و … باعث شود تا ساکنین خانه اذیت شوند. با به کارگیری سنسور نشتی آب هوشمند، این اطمینان خاطر برای ساکنین خانه فراهم می­شود که خطرات ناشی از نشتی آب به حداقل رسیده است.

سنسور هوشمند نشت آب، قابلیت تشخیص آب را به صورت خیلی دقیق دارد. این سنسور هوشمند را می­توان در کنار سینک آشپزخانه، دستگاه ماشین لباسشویی و ظرفشویی، کنار استخر و یا جکوزی و هرجایی در خانه هوشمند که احساس می­شود امکان نشت و ترکیدگی لوله آب وجود دارد، نصب کرد. اغلب سنسورهای تشخیص نشت آب دارای یک بوق با صدای مناسب می­باشند که می­تواند افراد خانه را از وجود یک خرابی و یا نشتی آب مطلع سازد، همچنین با دادن هشداری به تلفن همراه کاربر، او را از نشتی آب باخبر می­سازد.

 اندازه بسیار کوچک، راحتی در نصب، بی­سیم بودن و کارکرد با باتری از دیگر ویژگی­های این سنسورها می­باشد. عملکرد این سنسورها با شیرهای هوشمند آب (شیرهای کنترلی) جهت کنترل و قطع و وصل کردن آب ورودی به منزل کامل­تر می­شود.

  • سنسور هوشمند تشخیص گاز شهری(گازهای قابل احتراق)

آشکارساز گاز، میزان تجمع یک گاز مشخص در فضا را با استفاده از فناوری‌های مختلف مشخص می‌کند. سنسور هوشمند گازهای قابل احتراق، برای جلوگیری از آتش سوزی به علت نشت گازهای قابل اشتعال استفاده می­شود و نسبت به میزان گاز موجود در هوای محیط بوق اخطار به صدا در می­آید و همچنین پیام هشدار بر روی تلفن همراه کابر ارسال می­شود.

به منظور تکمیل عملکرد سنسور نشت گاز، پیشنهاد می­شود از یک شیر برقی در قسمت ورودي اصلی گاز استفاده شود. لازم به ذکر است که نیازی به حذف قطع کن دستی گاز، از سیستم نمی­باشد.

  • سنسور هوشمند تشخیص دود

سنسورهای دود با تکنولوژی‌های خاص (دو مکانیزم ساخت یونیزاسیون و اپتیک)، توان تشخیص دود ناشی از احتراق را دارند و به محض مشاهده دود در هر فضایی از خانه، سیستم خانه هوشمند را مطلع می­نمایند، تا عکس العمل­های لازم را از خود نشان دهد.

در پایان، امیدواریم با نکاتی که در این مقاله ذکر شد، با انواع سنسورهای خانه هوشمند آشنا شده باشید. شرکت خانه هوشمند نویک با هدف ارائه یک سیستم جامع، قابلیت یکپارچه­سازی انواع سنسورهای هوشمند را با سایر محصولات هوشمند شرکت دارد و از این رو شما می­توانید یک خانه هوشمند کامل داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *