Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home2/novyqcom/domains/smartnovic.com/public_html/wp-content/plugins/gravityformsuserregistration/class-gf-user-registration.php on line 987 سیستم صوتی در خانه هوشمند – شرکت سامانه های هوشمند نویک

سیستم صوتی در خانه هوشمند

موسیقی و پخش موزیک از دیرباز یکی از علاقه­مندی های افراد بوده است که توسط موسیقی به آرامش می­رسند و خستگی روزانه را به در می­کنند . همچنین موسیقی باعث می­شود در حین انجام کارهای روزانه خسته نشوند و باعث شادابی بیشتر در افراد می­گردد ، از این رو طراحی سیستم صوتی خانگی  بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 در حال حاضر، شاید شما با شنیدن واژه سیستم صوتی در خانه، چند باند ایستاده و اسپیکر را در ذهن خود تصور کنید که آن­ها را در هال و اطراف تلویزیون قرار داده­اید. اما واقعا به این فکر کرده­اید که تا چه اندازه این نوع سیستم صوتی کارآمد است؟ مثلا اگر بخواهید هنگام پخش موسیقی یک رقص نور جذاب هم داشته باشید، هماهنگی سیستم نور و صدا امکان پذیر هست؟ و یا به طور مثال هنگامی که در آشپزخانه مشغول انجام کارهای روزمره خود هستید امکان شنیدن صدای موسیقی را خواهید داشت؟ و معضلات بسیار دیگری که شاید همین­ها باعث شده که شما از داشتن یک سیستم صوتی در خانه خود صرف نظر کنید. در این مقاله با ما همراه شوید تا با آخرین به روز رسانی­های سیستم صوتی آشنا شوید.

همان­طور که در بالا اشاره شد، سیستم صوتی معمولی که در بسیاری از خانه ها قرار دارد، به ندرت قابل استفاده بوده و در بسیاری از موارد ناکارآمد است. شاید بزرگترین دلیل ناکارآمدی آن، این است که هنگامی که این سیستم در هال قرار گرفته باشد، دیگر نمی­توان از آن برای پخش موسیقی در دیگر نقاط خانه استفاده کرد. عملاً صدا در یک محدوده از خانه متمرکز می­شود. بعلاوه بسیار پیش آمده که مثلا مادر خانواده در آشپزخانه در حال آشپزی است و دوست دارد یک موسیقی ملایم هم در حین آشپزی گوش کند، همزمان دختر خانواده هم تمایل دارد تا در اتاقش پشت میز مطالعه بنشیند و به یک پادکست آموزشی زبان گوش دهد. اما وقتی فقط یک سیستم صوتی در خانه وجود دارد و آن هم داخل هال، عملاً این کار امکان­پذیر نیست. در واقع شما قادر به استفاده همزمان از سیستم صوتی در دو نقطه مجزا از خانه خود و با دو عملکرد متفاوت نیستید. با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت خانه هوشمند شما می­توانید هر فانتزی که در ذهنتان دارید را به واقعیت تبدیل کنید. سیستم صوتی هوشمند با امکاناتی که در اختیار شما قرار می­دهد، راهکاری مناسب برای حل تمامی این مشکلات است.

  • چرا سیستم صوتی هوشمند خانگی؟

کنترل هوشمند سیستم های صوتی یکی دیگر از تکنولوژی های خانه هوشمند است. تکنولوژی ای که به طرز شگفت انگیزی به یکی از محبوب­ترین اتفاقات و فناوری­ها در یک زندگی هوشمند تبدیل شده است. در واقع سیستم صوتی هوشمند يكي ديگر از توانايي­هاي خانه هوشمند است که توانایی کنترل سيستم­هاي صوتی و تصويری و يا تجهيزات تكميل­كننده اين سيستم­ها را دارا می­باشد. مي­توان با استفاده از سیستم صوتی هوشمند، موسیقی های مختلفی را در نقاط مختلف ساختمان پخش کرد و یا با کمک سیستم صوتی بسیار پیشرفته­تر، از بالاترین سطح کیفی صدا و نور بهره برد. شما از طریق این تکنولوژی می­توانید در هر جای خانه از اتاق و آشپزخانه گرفته تا در حیاط و حمام موسیقی دلخواه خود را پخش کنید و گوش دهید.

وقتی یک مهمانی یا جشن تولد را برای عزیزانتان تدارک می­بینید از نکات و قسمت­های مهم مهمانی موزیک می­باشد که دوست دارید موسیقی­های دلخواه شما با کیفیت مناسب و صدای عالی در کل منزل شما پخش شود تا مهمان­ها از مهمانی لذت ببرند .یا وقتی از سر کار به خانه برگشته­اید و در حال استراحت هستید دوست دارید موزیک دلخواهتان پخش شود تا در آرامش به استراحت بپردازید . هنگام شام و سر میز شام  پخش یک موزیک کلاسیک و ملایم، صرف غذا را با لذت بیشتری همراه خواهد کرد. همچنین با استفاده از سیستم صوتی هوشمند، می­توانید یک پیام صوتی را ضبط کنید تا سیستم آن را در یک زمان­بندی مشخص و یا در مواقع ضروری آن را پخش کند. این قابلیت، می­تواند در جنبه­های امنیتی و ایمنی خانه، مفید واقع شود. مثلا به محض ورود یک فرد ناشناس به خانه، پیغام هشدار ضبط شده توسط شما بر روی اسپیکر پخش شود.

لازمه­ی همه­ی این­ها وجود یک سیستم صوتی هوشمند است که همیشه در دسترس شما باشد و در هر زمانی که بخواهید بتوانید از آن استفاده کنید و خود سیستم نیز قابلیت برنامه­ریزی و اجرای موسیقی در سناریوهای خانه هوشمند را داشته باشد.وقتی سیستم صوت هوشمند دارید که متصل به سیستم صوتی مرکزی خانگی شما می­باشد، یعنی می­توانید در هر زمان و در هر سناریوی هوشمندی از این سیستم صوت استفاده کنید .تمامی اسپیکرها و میکروفون­های موجود در سیستم صوتی هوشمند به یک کنترل­کننده یا آمپلی­فایر با قابلیت­های مختلف متصل­اند. شما از طریق این کنترل­کننده می­توانید مشخص کنید از کدام اسپیکر و چه آهنگی پخش شود.

  • برخی از امکانات و قابلیت های سیستم صوتی هوشمند
  • استفاده از آمپلی­فایر و مدارات دیجیتال جهت تولید صدایی با کیفیت Hi-.Fi و حذف نویزها و سایر اختلافات مربوطه
  • برقراری ارتباط با سایر تجهیزات هوشمند خانه و اجرای سناریوهای ترکیبی مختلف
  • حذف کنترلرهای متعدد موجود (برای مثال کنترل تلویزیون، دی وی دی و…) و کنترل از طریق تجهیزات هوشمند و تلفن همراه
  • تلفیق با سیستم نورپردازی هوشمند و ارائه سناریوهای جذاب
  • امکان پخش موسیقی توسط سیستم خانه هوشمند
  • امکان انتقال آرشیوهای مختلف موسیقی(CD،DVD Player ، هارد، فلش مموری، Radio و …) به سیستم خانه هوشمند
  • امکان کنترل سیستم از طریق مانیتور لمسی، ریموت کنترل، موبایل، تبلت و…
  • امکان انتخاب و پخش موسیقی جهت هر بخش از ساختمان به صورت مجزا و مستقل
  • استفاده از باندهای ضد آب جهت فضاهایی چون استخر، حمام و …
  • عملکرد سیستم صوتی هوشمند

از جمله اولین شرکت­های خانه هوشمند که در این حوزه فعالیت می­کند، می­توان به شرکت Control4 اشاره کرد. این شرکت با استفاده از یک سوییچ موسوم به Audio Matrix قابلیت کنترل و پخش همزمان 16 خروجی صوتی را با 16 ورودی مجزا برای کاربران فراهم می­کند. کاربران قادر خواهند بود تا تمامی این کانال­های ورودی و خروجی را به طور مستقل کنترل کنند، یعنی صدای آهنگ را کم و زیاد کرده و یا پخش آهنگ را در یکی از خروجی ها متوقف کنند بدون آن­که بقیه خروجی ها متوقف شوند.

اما در نهایت، پیچیدگی و گران بودن چنین سیستم صوتی هوشمندی باعث شده تا این سیستم مختص خانه­های لوکس و گران­قیمت باشد. نگران نباشید در ادامه شما را با یک راه­کار ساده­تر و مقرون به صرفه آشنا خواهیم کرد.

برای داشتن یک سیستم صوتی هوشمند، ایده­آل و کارآمد، شما به چند اسپیکر و یا باند بی­سیم و احتمالاً به تعداد دلخواه آمپلی فایر و فیلتر برای داشتن صدای شفاف، باکیفیت و بدون نویز احتیاج دارید. در کنار باندها و اسپیکرها، به یک دستگاه AV receiver و یک یا چند دستگاه که آهنگ­های دلخواهتان را برای پخش از آن­ها انتخاب کنید (مثلا MP3 Player، DVD Player و ….) هم نیاز خواهید داشت. البته گاهی آمپلی فایرها در داخل اسپیکرها قرار می­گیرند و بنابراین دیگر نیازی به تهیه آمپلی فایر مجزا نخواهید داشت.

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهنتان شکل بگیرد، این است که در این سیستم می­توان از هرنوع اسپیکر بی سیمی استفاده کرد؟ جواب این سوال مثبت است. شما بسته به نوع فضای خود و نوع کاربری می­توانید از انواع اسپیکرهای سقفی، دیواری و یا حتی رومیزی استفاده کنید. معمولاً این نوع اسپیکرها توانی در حدود 5 تا 15 وات دارند که برای فضاهایی با ابعاد کوچک تا متوسط مناسب هستند. در فضاهای بزرگتر می­توانید از باندها با توان 20 تا 150 وات هم استفاده کنید. از اسپیکرهای بی­سیم با قدرت و کیفیت فوق­العاده می­توان به اسپیکر بی­سیم سونوس (Sonos)  اشاره کرد. این اسپیکر از چندین سیستم صوتی و چند سرویس موسیقی پشتیبانی می­کند.

در سیستم صوتی هوشمند برای انتخاب منابع پخش­کننده نیز، محدودیتی وجود ندارد. شما می­توانید از هرگونه دستگاه Mp3 Player، DVD Player  و … استفاده کنید. حتی اگر علاقه­مند به گوش دادن آهنگ­ها به صورت آنلاین هستید می­توانید بدون نیاز به تجهیزات جانبی، به تمامی سرویس­های آنلاین پخش موسیقی از جمله اپلیکیشن­های پخش آهنگ مانند Radio Javan، Spotify، iTunes و… و یا حتی وبسایت­هایی نظیر Pandora و … دسترسی داشته باشید. گاهی اوقات هم یک لیست از آهنگ­های محبوب خود را در گوشی هوشمند ذخیره کرده­اید و تمایل دارید به آن­ها گوش دهید. برای این کار، کافیست با روشن کردن بلوتوث گوشی هوشمند خود به دستگاه AV receiver متصل شوید، تا آهنگ مورد علاقه خود را بر روی اسپیکر گوش دهید.

اگر از طرفداران حرفه­ای موسیقی هستید، حتما کیفیت پخش صدا و آهنگ برای شما بسیار اهمیت دارد. در سیستم صوتی هوشمند، علاوه بر استفاده از آمپلی فایر برای تقویت بلندی صدا، از فیلترهایی برای حذف نویز و افزایش کیفیت صدا نیز استفاده می­شود. به علاوه ممکن است بعضی از اسپیکرها، صداهای بم را با همان کیفیت صداهای زیر پخش نکنند. اینجاست که سیستم صوتی هوشمند با تنظیماتی به نام equalizer به کمک شما می­آید تا بتوانید کیفیت صدا را به دو صورت خودکار و دستی تنظیم کنید.

 تمامی اسپیکرها و منابع پخش­کننده آهنگ، همگی به صورت بی­سیم به دستگاه AV receiver متصل خواهند شد و شما از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند خود می­توانید انتخاب کنید که کدام پخش کننده(ها)، چه آهنگی را در کدام اتاق(ها) و یا محدوده از خانه شما پخش کند. بنابراین برای نصب اسپیکرها نیازی به سیم­کشی نخواهید داشت و تنها باید آن ها را به یک منبع تغذیه مناسب وصل کنید. همین امر موجب می­شود تا حد ممکن سیستم ساده­تری داشته باشید.

  • سیستم صوتی مولتی­روم چیست؟

۲۰ سال پیش داشتن یک سیستم مولتی­روم خانگی به معنی کشیدن چندین متر سیم برق در خانه و داشتن مقدار فراوانی پول بود. گرچه نصب حرفه‌ای دستگاه‌های خانگی می‌توانست نتایج دلخواه را به وجود آورد با این‌حال امروزه با وجود سیستم‌های بی­سیم که در دسترس افراد قرارگرفته است، دستیابی به سیستم صوتی مولتی­روم راحت­تر و با هزینه کمتر فراهم است.

 به این نوع سیستم صوتی در اصطلاح Multi-room Smart Audio Distribution اطلاق می­شود. به این معنا که شما می­توانید سیستم پخش صدا را در خانه خود محدوده­بندی کنید. به طور مثال می­توانید هال، آشپزخانه، حیاط و استخر، روف گاردن و هر کدام از اتاق­ها را به عنوان یک محدوده جداگانه در سیستم تعریف کنید. در نهایت، از طریق اپلیکیشن و یا پانل لمسی هوشمند می­توانید به صورت مجزا سیستم صوتی را در محدوده­های مشخص شده کنترل کنید. بنابراین دیگر نیازی نیست برای استفاده از سیستم صوتی فقط در یک نقطه خاص از خانه (مثلا هال) قرار بگیرید. می­توانید هنگام انجام کارهای روزمره، فایل صوتی دلخواه خود را نیز گوش دهید.

در واقع کاربران خانه هوشمند، جهت گوش دادن و شنیدن فایل­های صوتی خود؛ نیازی نیست به صورت مداوم در یک مکان حضور یابند، بلکه می­توانند باخیالی راحت در خانه هوشمند خود حرکت نموده و از اتاقی به اتاق دیگر بروند و در همین حین، در هر منطقه از خانه که حضور دارند، به ترانه مورد علاقه شان گوش دهند و یا از شنیدن یک گزارش ورزشی لذت ببرند وحتی به یادگیری زبان­های خارجی نیز بپردازند.

در واقع سیستم هوشمند علاوه بر اینکه کمک خواهد کرد تا به راحتی برای قسمت­های مختلف خانه موسیقی متناسب با آن قسمت را انتخاب کنید، می­تواند امکان پخش و یا عدم پخش صدا (اعم از صدای ضبط، تلویزیون، سینمای خانگی و…) در تمام یا برخی از قسمت­های خانه هوشمند را نیز فراهم نماید.

در چند سال اخیر یک ویژگی جدید به دنیای اسپیکرهای وایرلس اضافه‌شده است و آن کنترل سیستم با کمک صدای کاربر می­باشد. . Amazon Alexa و Google Assistant اکنون بر روی بسیاری از اسپیکرهای مولتی­روم قابل‌استفاده هستند. چراکه بسیاری از برندهای تولیدکننده سیستم صوتی مولتی­روم با این دو سیستم صدا همکاری دارند. برندهایی نظیر Sonos، Pure و Yamaha اولین برندهایی بودند که در صحنه سیستم صوتی مولتی روم ظاهر شدند و برندهای ال جی، سامسونگ، سونی و پاناسونیک نیز بعدها به این گروه پیوستند.

در سیستم صوتی مولتی روم می‌توان از سرویس‌های Appe music، Spotify و Tidal موسیقی انتخاب کرد و یا آهنگ‌های خود را از هارد اکسترنال یا کامپیوتر یا مستقیماً از گوشی تلفن همراه پخش نمود. دستگاه‌های مولتی روم امروزه شامل اسپیکرهای بی‌سیم و هوشمند، ساندبارها، دریافت‌کننده‌های AV، تقویت‌کننده‌های صدای استریو و پخش‌کننده‌های داخل شبکه است.

  • سیستم صوتی مولتی­روم چگونه کار می­کند؟

دو روش برای به کار انداختن سیستم‌های صوتی مولتی روم وجود دارد: ایجاد کردن شبکه مخصوص آن یا استفاده از وای فای.

برند Sonos  که از پیشتازان تولید سیستم صوتی مولتی روم مقرون‌به‌صرفه است، شبکه مخصوص به خود را برای راه‌اندازی این سیستم ایجاد می‌کند. این نوع شبکه ابتدا به اینترنت خانه متصل شده و سپس اسپیکرهای آن، شبکه داخلی مخصوص به خود را با یکدیگر برقرار می‌کنند. با این روش هنگام پخش موسیقی از وای فای خانه استفاده نمی‌کنید و این کار باعث می‌شود سیستم با ضعیف شدن خط اینترنت دچار مشکل نشود.

اکثر برندهای تولیدکننده سیستم صوتی مولتی روم با اتصال به اینترنت وای فای خانه به کار می‌افتند. این به آن معنی است که کیفیت کار سیستم به قدرت و ثبات شبکه اینترنت شما وابسته است و همچنین باعث تأثیر گذاشتن روی پهنای باند شما می‌شود.

در هر دو روش لازم است نرم‌افزار مخصوص به هر برند را برای راه‌اندازی و کنترل سیستم صوتی مولتی روم خود دانلود و نصب نمایید.

  • هماهنگی سیستم صوتی هوشمند با دیگر تجهیزات هوشمند خانه

از آن­جایی که سیستم صوتی هوشمند جزئی از خانه هوشمند شماست، بنابراین بسته به نیازتان می­توانید سناریو­های کاربردی و خاصی را تعریف کنید. مثلا یک رقص نور به همراه موسیقی می­تواند مهمانی شما را بسیار لذت بخش کند. برای این منظور کافی است یک صحنه مربوط به جشن ایجاد کنید تا با لمس یک آیکون در اپلیکیشن، سیستم روشنایی و سیستم صوتی هوشمند یک­جا فعال شوند.­ حتی با فرارسیدن زمان صرف شام، با اجرای سناریوی شام، می­توانید همزمان، رقص نور را متوقف کنید، روشنایی را کاهش دهید و یک موسیقی ملایم را برای پخش انتخاب کنید.

برخی اوقات برای خروج از خانه عجله دارید، اما فراموش کرده­اید سیستم صوتی را در یکی از اتاق­های طبقه دوم خاموش کنید! بدون هیچ نگرانی، کافی است سناریوی خروج از خانه را فعال کنید. به صورت اتوماتیک سیستم صوتی در تمامی محدوده­ها خاموش می­شود.

حتی می­توان از یک سیستم صوتی هوشمند خانگی در یک مجلس ختم و سوگواری و یا عزاداری نیز استفاده کرد . برای مثال با اتصال سیستم صوت هوشمند به سیستم خانه هوشمند می­توان سناریو اذان و نماز را اجرا نمود که در زمان اذان چراغ ها را به رنگ سبز در بیاید و صدای اذان را  از بلندگوهای خانه پخش شود تا محیط را کاملاً عرفانی نمود.

گاهی اوقات تلویزیون در هال در حال پخش اخبار است، اما شما می­خواهید از اتاق خودتان صدای آن را بشنوید. با این نوع سیستم صوتی هوشمند به راحتی می­توانید صدا را از هال به اسپیکرهای داخل اتاق انتقال دهید. بدون آن­که نیازی به سیم­کشی داشته باشید.

از دیگر قابلیتهای مهم می­توان به اتصال سیستم صوتی به دزدگیر و پخش هشدارها و یا اتصال به ماژول­های ایمنی جهت اعلام نشتی گاز در محل که باعث اطلاع رسانی و جلوگیری از حوادث می­شود، اشاره نمود.

بسیار پیش آمده که در خانه با صدای بلند به آهنگ گوش می­دهید در حالی­که موبایل و یا تلفن خانه و یا حتی زنگ ورودی به صدا در می­آید و شما به دلیل حجم زیاد صدای آهنگ، متوجه زنگ نمی­شوید. در سیستم صوتی هوشمند، قابلیتی به نام Mute وجود دارد که این مشکل را کاملاً مرتفع می­سازد. از آن­جایی که در خانه هوشمند تمامی قسمت­ها با هماهنگی یکدیگر عمل می­کنند، در اینجا نیز، با به صدا در آمدن هر کدام از زنگ­ها، هشدارها و یا اعلان­ها، سیستم، صدای آهنگ را به صورت موقت قطع و یا کم می­کند تا شما متوجه صدای زنگ بشوید. حتی این امکان وجود دارد تا شما با یک فرمان صوتی، ارتباط را وصل کنید و در صورت تمایل، صدای شخصی که پشت خط است را از طریق سیستم اینترکام بر روی اسپیکر پخش کنید. در این حالت شما مجبور نیستید مثلا برای پاسخ دادن به تلفن و یا باز کردن در، مکان خود را ترک کنید. البته باید به این نکته توجه کنید که خطوط تلفن در حالت عادی قابلیت کنترل توسط خانه هوشمند را ندارد.، بنابراین شما می­بایستی ابتدا خط تلفن خود را به تکنولوژی VoIP مجهز کنید تا از این امکانات بهره­مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *