چرا هوشمند سازی؟

  1. چرا هوشمندسازی؟

با پیشرفت تکنولوژی همه­ی جنبه­های زندگی دستخوش تغییر شده است. حتی خانه­ها هم کم­کم شکل سنتی و قدیمی خود را از دست داده و به خانه­های هوشمند تبدیل شده­اند. شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که تفاوت اینگونه خانه­ها با خانه­های معمولی چیست؟ در مقایسه­ی خانه­ی هوشمند و خانه­ی معمولی می توان گفت که خانه­ی هوشمند شبیه یک دستیار باهوش است. تجهیزات خانه­ی هوشمند شکل عجیب و غریبی ندارند و همان وسایل خانه­ی معمولی هستند؛ با این تفاوت که از طریق یک کنترل­کننده مرکزی با یکدیگر در ارتباط بوده و قابل مدیریت هستند. کنترل تجهیزات را می­توان از هر مکانی که به اینترنت متصل باشد، انجام داد. بعلاوه برخی سنسورها و تایمرها در خانه هوشمند وظیفه کنترل خودکار و بهینه تجهیزات را برعهده دارند. در نهایت، افراد نیز با نصب یک اپلیکیشن بر روی گوشی هوشمند خود، می­توانند تجهیزات خانه هوشمند خود را کنترل کرده و در هر لحظه از وضعیت آن ها آگاه باشند. بنابراین هوشمند کردن خانه فقط به معنی تعویض تجهیزات خانه با انواع قابل اتصال به اینترنت یا خودکار آن­ها است. این تجهیزات می­تواند شامل سیستم روشنایی، تهویه، صوتی و تصویری، ایمنی و یا امنیتی خانه شما باشد.

در ادامه قصد داریم تا از جنبه های مختلف، شما را با گوشه ای از مزایای خانه هوشمند آَشنا کنیم.

  • قابلیت کنترل از راه دور

با نصب اپلیکیشن خانه­ی هوشمند بر روی تبلت، رایانه و یا گوشی هوشمند می­توانید تمامی تجهیزات را از هر کجای دنیا، کنترل ومدیریت کنید؛ خواه در حیاط خانه در حال استراحت ، چه در مسافرت و چه در محل کار باشید .قابلیت­های اپلیکیشن به شما این امکان را می­دهد تا تجهیزات را به صورت جداگانه و یا گروهی با برنامه­ریزی و تعیین زمان­بندی کنترل کنید. به طور مثال، هنگامی که شما در محل کار هستید، می­توانید با ایجاد یک سناریو در اپلیکیشن، تجهیزات را به نحوی مدیریت کنید که با ورود به خانه، سیستم روشنایی فعال و سیستم امنیتی به حالت نیمه فعال درآید.

  • راحتی و رفاه

با وجود خانه هوشمند بسیاری از کارها راحت­تر از قبل انجام می­شود. حتما برایتان پیش آمده که هنگام خواب فراموش کرده­اید چراغ آشپزخانه را خاموش کنید. با وجود خانه هوشمند، دیگر لازم نیست برای خاموش کردن آن از رختخواب جدا شوید. کافی است از همان اتاق خوابتان و به وسیله­ی گوشی، چراغ مربوطه را خاموش کنید. از سوی دیگر خانه هوشمند باعث آسایش و سهولت در زندگی افراد کم توان و یا ناتوان جسمی شده است. چرا که خانه هوشمند نیاز به جابجایی فیزیکی را به حداقل رسانده است.

  • امنیت و ایمنی

انواع سنسورهای ایمنی و امنیتی مانند سنسور دود، سنسور در و پنجره، سنسور تشخیص حرکت و … همگی باعث افزایش ضریب ایمنی و امنیتی منزل شما خواهند شد. امروزه در بیشتر ساختمان­ها از دوربین­های مداربسته جهت تامین امنیت استفاده می­شود. اگر چه وجود این دوربین­ها مفید است اما کافی نیست. خانه هوشمند با کمک سنسورهای حرکتی در فضای بیرونی می­تواند حرکات مشکوک را شناسایی و با ارسال هشدار به گوشی هوشمند، شما را مطلع سازد و یا به طور خودکار هشدار را فعال کند و به پلیس اطلاع­رسانی کند.

از حیث ارتقای ایمنی، خانه هوشمند با کمک سنسورهای دود، سنسورگاز، سنسور مونوکسید کربن و …. می­تواند از بسیاری از خسارات احتمالی ناشی از نشت گاز، آتش­سوزی و یا حتی زلزله پیشگیری کند.

  • صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه ها

امروزه با افزایش مصرف انرژی و عواقب خطرناک آن برای محیط زیست، صرفه­جویی در مصرف انرژی یک امر ضروری به حساب می­آید. تحقیقات نشان داده، بیشترین درصد مصرف انرژی در خانه­های مسکونی مربوط به سیستم سرمایش و گرمایش و پس از آن سیستم روشنایی است. راه حل خانه هوشمند برای کاهش مصرف در سیستم گرمایش و سرمایش استفاده از یک ترموستات هوشمند است. با کمک ترموستات هوشمند می­توان دمای ساختمان را در زمان­ها و ساعات مختلف و یا در فصل­های مختلف تنظیم کرد. از طرفی می­توان از مصرف بی­ دلیل وسایل گرمایشی در زمانی که کسی در منزل حضور ندارد نیز جلوگیری نمود. پیش آمده که هنگام خروج از منزل فراموش کرده­اید که برخی چراغ­ها را خاموش نمایید. با وجود خانه هوشمند و سهولت مانیتورینگ و پایش روشنایی در اپلیکیشن، می­توان لامپ­های اضافی را، در بیرون از منزل، خاموش نمود تا از مصرف بیهوده برق جلوگیری شود. در بعضی موارد این میزان صرفه­جویی قابل توجه می­باشد مانند زمان مسافرت. هم­چنین وجود دیمر­، سنسور تشخیص حضور و تایمر نیز در سیستم روشنایی خانه هوشمند باعث کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

ممکن است در ابتدا راه­اندازی خانه هوشمند به نظر کار هزینه بری باشد، اما باید قبول کرد که با گذشت یک بازه زمانی معقول، بیش از آن­چه که فکر کنید باعث کاهش هزینه قبوض خدماتی منزل شما خواهد شد. چه بسا که آسایش و رفاهی که خانه هوشمند در اختیار شما قرار می­دهد خود بسیار ارزشمند است!

  • چرا هوشمندسازی بی­سیم؟

در خانه هوشمند همه نقاط می­بایست به کنترل­کننده مرکزی متصل شوند. در سیستم­های باسیم این کار از طریق کابل شبکه امکان­پذیر می­شود. در این سیستم­ها، ارتباط دیتا میان سرور و دیگر تجهیزات با دو یا چهار رشته سیم برقرار می­شود. که دو رشته مربوط به انتقال دیتا و دو رشته جهت تغذیه (پاور) تجهیز می­باشد. در مقابل، هر سیستم هوشمندی که بتواند ارتباط خود را از طریق بی­سیم برقرار کند، سیستم هوشمند بی­سیم نامیده می­شود.

در ادامه به مقایسه سیستم های بی­سیم و با سیم می­پردازیم.

  • هزینه اولیه نصب و راه اندازی

در سیستم­های خانه هوشمند باسیم تعداد زیادی کابل شبکه برای اتصال نقاط به کنترل کننده مرکزی نیاز است. همین امر به وضوح نشان می­دهد که سیم­کشی این سیستم هزینه گزافی خواهد داشت. در مقابل سیستم­های خانه هوشمند بی­سیم، هیچ هزینه­ای برای اجرای سیم­کشی به کاربر تحمیل نمی­کنند.

  • توسعه پذیر بودن

گاهی اوقات ممکن است ترجیح دهید، ابتدا بخشی از خانه هوشمند را در منزل (یا محل کار) خود پیاده­سازی کنید. چنانچه خواهان اجرای خانه هوشمند باسیم باشید، توسعه پذیری سیستم در آینده برای شما دردسرساز خواهد شد. چرا که اضافه کردن سیم­کشی به سیستم، نیاز به تخریب و سیم­کشی دوباره خواهد داشت. از سوی دیگر چنانچه به هر دلیلی تصمیم به تغییر نقشه سیستم خانه هوشمند بگیرید، این معضل بیش از پیش خودنمایی خواهد کرد .اما اگر از سیستم خانه هوشمند بی­سیم استفاده کنید، به راحتی قادر خواهید بود در هر زمانی هر نقطه­ای را به شبکه اضافه و یا از آن کم کنید.

  • کاهش احتمال بروز مشکل در شبکه

در سیستم خانه هوشمند با­سیم، به دلیل لزوم وجود کابل برای برقراری ارتباط بین نقاط مختلف شبکه، بروز هرگونه مشکل در سیم کشی کابل های شبکه می­تواند منجر به از کار افتادن بخشی یا تمام شبکه شود. این در حالی است که سیستم خانه هوشمند بی­سیم از هیچ کابلی برای ارتباط استفاده نمی­کند و بنابراین احتمال بروز این مشکل در سیستم خانه هوشمند بی­سیم به صفر می رسد.

  • کاهش هزینه های جاری

هزینه­های جاری را می­توان به هزینه تعمیر و نگهداری و هزینه برق مصرفی شبکه اطلاق کرد. با توجه به استفاده از سیم در سیستم خانه هوشمند باسیم، هزینه نگهداری و تعمیرات شبکه باسیم به مصرف کننده تحمیل می­شود .از سوی دیگر در صورت طراحی غیر استاندارد و استفاده از کابل های نامرغوب، میزان تلفات نیز افزایش می یابد. واضح است که افزایش تلفات شبکه در نهایت منجر به افزایش مصرف انرژی و افزایش هزینه­ها می­شود.

  • اشغال فضای کمتر

در سیستم­های بی­سیم معمولا سیم­کشی ساختمان دستکاری نمی­شود و تابلو برق ساختمان شکل ابتدایی خود را حفظ می­کند. در سیستم­های باسیم، تابلو برق ساختمان نیاز به فضای بیشتری دارد و به همین دلیل سایز آن باید بزرگ طراحی شود.

مواردی که در بالا ذکر شد، تنها برخی از امتیازات خانه هوشمند بی­سیم می­باشد. با این حال به نظر می­رسد، همین موارد هم برای یک انتخاب منطقی کافی باشد!

  • چرا خانه هوشمند بی­سیم مبتنی بر Zigbee؟

در این قسمت، ابتدا انواع مختلف خانه هوشمند بی­سیم را معرفی کرده و سپس به تشریح برتری­های پروتکل Zigbee می­پردازیم. خانه­های هوشمند بی­سیم عبارتند از :

  •  RF(433/868 MHz)
  • KNX_RF (868 MHz)
  • Bluetooth/Wi-Fi
  • شبکه Z-Wave / Thread/ Zigbee

 پروتکل Zigbee، تجهیزات را بدون نیاز به سیم به یکدیگر متصل می­کند اما روش کار آن از وای فای و بلوتوث متفاوت است. در این پروتکل، به جای ایجاد اتصال مستقیم میان کنترل­کننده مرکزی (هاب) یا روتر و تجهیزات هوشمند، از شبکه­های مش  (mesh networks)استفاده می­شود. در شبکه­های مش، سیگنال­ها و داده­ها از هاب به یک تجهیز و از آن تجهیز به تجهیز دیگر ارسال می­شود و روال تا آخر ادامه پیدا می­کند. بنابراین، سیگنال می­تواند به تجهیزاتی برسد که حتی خارج از محدوده برد هاب هستند. پروتکل Zigbee می تواند تا ۶۵635 تجهیز هوشمند را در شبکه مش خود پشتیبانی کند که در مقایسه با پروتکل Z-wave با تعداد 232 تجهیز هوشمند قابل پشتیبانی، بسیار گسترده به نظر می­رسد. این دو قابلیت مهم در پروتکل Zigbee باعث شده تا نسبت به پروتکل Z-wave و Thread شرکت­های بیشتری از این پروتکل برای ساخت تجهیزات خانه هوشمند استفاده کنند.

پروتکل Zigbee و WiFi هر دو بر روی باند آزاد 2.4GHz کار می کنند. با این­حال، توان رادیویی ارسالی در پروتکل Zigbee در مقایسه با پروتکل WiFi بسیار اندک (در حدود 3dbm) است. هم­چنین، امکان استفاده از سنسورهای مجهز به باطری یکی از مزایای پروتکل Zigbee است که در پروتکل WiFi  قابل تحقق نیست. از سوی دیگر، برای گسترش شبکه WiFi شما ملزم به افزودن یک نقطه دسترسی (AP) و یا روتور جدید خواهید بود؛ حال آن­که به سبب قابلیت مش­بندی پروتکل Zigbee با وجود تنها یک هاب به راحتی می­توان تا برد 200 متر را تحت پوشش شبکه قرار داد. در نهایت باید به این نکته هم توجه کرد که پروتکل WiFi در راستای ارتباطات با حجم بالا و سرعت بالا طراحی شده است. اما، پروتکل Zigbee از پایه جهت خانه هوشمند عرضه شده است.

در کنار تمامی این موارد، ساخت دستیار صوتی شرکت آمازون و سرور ویدیو خانگی شرکت کامکست (Comcast) که هر دو بر پایه پروتکل Zigbee انجام شده است، حاکی از آن است که شرکت­های بزرگ تمایل بیشتری برای سرمایه­گذاری بر روی این پروتکل دارند.

  • چرا سامانه های هوشمند نویک؟

در پایان به بیان مزایای خانه هوشمند نویک می پردازیم:

  • عدم نیاز به سیم کشی اضافی و حفظ بستر سنتی خانه

کلیدهای هوشمند نویک بصورت بی سیم با یکدیگر و هاب در ارتباط بوده و هیچ نیازی به سیم کشی اضافه ندارند. برخلاف بسیاری از هاب­های موجود در بازار و با توجه به ابعاد استاندارد هاب خانه هوشمند نویک، می­توان آن را در محل قوطی کلید نصب کرد. برای اجرای سیستم خانه هوشمند نویک، تنها به همان سیم کشی و لوله گذاری سنتی نیاز می­باشد. در واقع هزینه اضافه ای بابت سیم کشی پرداخت نمی­شود و حتی در بیشتر مواقع با استفاده از کلید های لمسی با تعداد پل بالا، می­توان درصد زیادی در قوطی گذاری و لوله کشی صرفه جویی کرد، به این معنی که برای کلید های تبدیل و صلیبی در سیستم هوشمند فقط یکی از کلیدها به لامپ متصل می­شود و کلیدهای دیگر به صورت بی­سیم کلید متصل شده را کنترل می­کنند و در نتیجه سیم­کشی کمتر می­شود. در صورت استفاده از انواع درایور ال ای دی هوشمند این کاهش سیم­کشی چشم­گیر می باشد، چرا که با بهره­گیری از چنین درایورهایی نیازی به اتصال کلید به لامپ نیست.

  • نصب سریع و آسان

نصب کلیدهای لمسی هوشمند نویک ساده و آسان می باشد؛ به طوری­که توسط برق کش­ها و تکنسین­های فنی ساختمان که برق­کشی و نصب کلید و پریز های معمولی را انجام داده­اند، قابل نصب است. هم­چنین، سادگی و عدم پیچیدگی سیم­کشی باعث شده تا مدت زمان سیم­کشی تا حد ممکن کاهش یابد.

  • امنیت بالا

تمامی ارتباطات سیستم شامل بین کلیدها و هاب، بین هاب و اپلیکیشن و بین هاب و سرور مرکزی به صورت رمزنگاری شده و بر مبنای تکنیک های بروز تصدیق هویت می باشد و در نتیجه امکان نفوذ به سیستم وجود ندارد .رمزنگاری بر اساس استانداردها نیز، امنیت بالای سیستم را تضمین می­کند.

  • تنوع و یکپارچگی محصولات

انواع کلیدهای چند پل لمسی روشنایی، کلید کولر آبی لمسی هوشمند و کلید ترموستات لمسی هوشمند(جهت سیستم سرمایشی و گرمایشی)، کلید کنترل پرده برقی، تایمربا سنسور هوشمند و … در سیستم خانه هوشمند نویک تولید می­شود، که می­توان با استفاده از آن­ها یک خانه هوشمند کامل ایجاد کرد.

از دیگر امتیازات خانه هوشمند نویک می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توان رادیویی بسیار پایین
  • توان مصرفی پایین در حالت آماده به کار (Standby)
  • امکان ارتباط بین نقاط به صورت مش­بندی و گسترش برد شبکه
  • امکان اضافه نمودن تجهیزات شرکت­های دیگر مانند لامپ هوشمند
  • کنترل سیستم­های مبتنی بر IR-Infrared
  • قابلیت استفاده از کلیه سنسورهای بی­سیم موجود در بازار
  • استفاده از با کیفیت­ترین قطعات الکترونیکی در ساخت محصولات
  • افزایش زیبایی محیط ساختمان با استفاده از محصولات هوشمند نویک
  • ارائه بهترین راه­کارها و محصولات متناسب با بودجه مشتری
  • به روز رسانی دائمی سطح دانش پرسنل و استفاده از جدیدترین تکنولوژی­های روز دنیا
  • قیمت مقرون به صرفه در مقایسه با سایر برندها
  • تولید ایرانی: کلیه محصولات در شرکت دانش­بنیان سامانه­های خانه هوشمند نویک تولید می­شوند.
  • اپلیکیشن کارا بر روی اندروید و iOS
  • قابلیت گروه­بندی روشنایی
  • قابلیت تعریف سناریو
  • قابلیت لینک کردن کلیدها
  • توانایی شرکت در زمینه گارانتی و خدمات پس از فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *